Az 5 Konfliktuskezelési Stílus

 

Első lépésként ismerkedj meg az 5 konfliktuskezelési stílus lényegével és azzal, hogy milyen logika mentén különülnek ezek el.

Egy konfliktushelyzetben általában két érdek ütközik egymással, amelyeket nehéz egyidejűleg teljesíteni. Hogyan viszonyulhatnak a felek egy ilyen helyzetben saját érdekükhöz, illetve a másik fél érdekéhez?

Az 5 konfliktuskezelési stílus aszerint különbözik, hogy milyen arányban képviseli a saját érdekét és a másik fél érdekét.

Vegyünk egy egyszerű konfliktushelyzetet: Egy fontos kérdést akarsz személyesen megbeszélni az üzlettársaddal. Te most és azonnal szeretnéd ezt a megbeszélést, a társad azonban most és azonnal útnak akar indulni egy fontos tárgyalásra az autójával.

Milyen lehetőségek vannak ebben a helyzetben?

Csak a saját érdekét veszi figyelembe = Domináns Stílus

A domináns stílus lényege, hogy 100%-ban törekszik a saját érdekének érvényesítésére és 0%-ban veszi figyelembe a másik fél érdekét.

A fenti példában domináns hozzáállás, ha kijelented: a megbeszélés fontosabb, a társad ne induljon el addig, amíg a kérdést nem tisztáztad vele.

Csak a másik érdekét veszi figyelembe = Alkalmazkodó Stílus

Az alkalmazkodó lemond a saját érdekéről a kapcsolat érdekében. Fontosabb számára a kapcsolat, mint a saját szükségletei és érdekei.

Alkalmazkodó magatartás lenne a fenti példában, ha azt mondod: rendben, menjen az üzlettársad a tárgyalásra és majd ha visszatér, akkor beszélitek meg a te kérdésedet.

Középutas megoldás = Kompromisszumkereső Stílus

A kompromisszum esetében mindkét fél enged valamennyit az érdekéből azért, hogy a megegyezés létrejöjjön és mindkét fél kapjon valamit a megoldásból.

Ez a megoldás jó lehet, de mindig csak részmegoldás – valamiről mindkét félnek le kell mondania.

Kompromisszumos megoldás például, ha telefonon beszélsz az üzlettársaddal, miközben ő vezet. Így le kell mondanod a személyes jelenlétről, de megvalósul a beszélgetés.

A teljes megoldás = Problémamegoldó Stílus

A felek arra törekszenek, hogy senkinek ne kelljen engednie a valós érdekeiből. Ez sokszor komoly egyeztetést, kreativitást, tárgyalókészséget igényel.

Mindkét fél érdekének 100%-os megvalósulása lehet, ha elmész az üzlettársaddal a tárgyalásra. Így a személyes jelenlétről sem kell lemondani és a tárgyalás is időben létrejöhet.

Senkinek az érdeke nem érvényesül = Elkerülő Stílus

Ebben az esetben mindkét fél érdeke 0 %-ban valósul meg. A konfliktus tisztázása nem jön létre, mert az elkerülő fél vagy fizikailag kerüli a találkozást, vagy szóban kitér a konfliktusok tisztázása elől.

A fenti példában elkerülő magatartás, ha látva az üzlettársad készülődését, meg sem említed, hogy beszélni szerettél volna vele.

Az egyes konfliktuskezelési stílusok részletes ismertetésére külön oldalak készültek: